احادیثی درمورد داشتن دختر
مایه خوش یمنی و خوبى زن
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «از خوش یمنی و خوبى زن است که اوّلین فرزندش دختر باشد.»[1]
دختران حسناتند، و پسران نعمات
ابان بن تغلب از امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده است که فرمود: دختران حسناتند، و پسران نعمت؛ و حسنات موجب ثواب و اجر و پاداشند ولى نعمت موجب بازخواست میشود.[2]
دختر مایه نزول برکت و رحمت و زیارت فرشتگان
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: «خانه اى نیست که در آن دختران باشند مگر اینکه هر روز بر آن خانه دوازده برکت و رحمت از آسمان نازل میشود و زیارت فرشتگان از این خانه قطع نمیگردد و فرشته ها براى پدرشان هر روز و شب عبادت یکسال را مینویسند.»[3]
یاری دختر دار تا روز قیامت
روایت شده است که از یکى از دو امام باقر یا صادق (علیهما السّلام) فرمودند: هر گاه مردى داراى دخترى شود، خداوند فرشته اى را بر او فرود می آورد تا بال خود را بر سر و سینه آن دختر کشیده گوید: این موجود ناتوانى است که از ضعف آفریده شده است، و کسى که بر او انفاق کند و هزینه او را بر عهده بگیرد تا روز قیامت یارى خواهد شد.[4]
دختر ریحانه خوش بو
روایت شده است که رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) را به میلاد حضرت فاطمه (علیها سلام) بشارت دادند، آن حضرت به چهره اصحابش نگاهى انداخت، و چون آنان را اندوهگین دید فرمود: «شما را چه شده است؟! (فاطمه من) ریحانه اى است که او را می بویم، و روزى او با خدا است.»[5]
امیرالمومنین على (علیه السّلام) فرمود: «هر گاه مژده ولادت دختر، به رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) داده میشد، آن حضرت میفرمود: شاخه گل خوشبویى است، و روزى او هم به عهده خداوند متعال است.[6]
دختر دلسوز والدین
امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «حضرت ابراهیم(علیه السّلام) از پروردگارش خواست که دخترى به او دهد که بعد از مرگش بر او گریه و ندبه کند».
[1] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 659
[2] . ابن بابویه، محمد بن على - مجاهدى، محمد على، پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، 1جلد، انتشارات سرور - قم، چاپ: اول، 1381ش.ص507
[3] . منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة)، ج26، ص: 651
[4] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص: 509
[5] . پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، ص:508 بر اساس این روایت تولد حضرت زهرا سلام اللَّه علیها پس از بعثت حضرت محمد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم صورت گرفته است و این مغایر گفته اکثر مورّخان اهل تسنن است که تولد آن حضرت را چند سال پیش از بعثت مىدانند.
[6] . راوندى کاشانى، فضل الله بن على - صادقى اردستانى، احمد، النوادر( للراوندی ) / ترجمه صادقى اردستانى، 1جلد، بنیاد فرهنگ اسلامى کوشانپور - تهران، چاپ: اول، 1376ش.؛ ص172
(منبع : گلی از گلهای بهشت 313sardar.blog.ir )